Helsingin
uudessa yleiskaavaluonnoksessa on paljon hyvää, etenkin sen
tavoitteissa. Tavoitteiden toteutuminen tosin näyttää epävarmalta.
Kaupungin rakentuminen hyvin järjestetyn
joukkoliikenteen varaan verkostokaupungiksi on hyvä tavoite.
Raideliikenteen lisääminen on hyvä asia. Raideliikenteen
solmukohtien tiivis ja korkea rakentaminen on viisasta. Myös
kaupunkibulevardien rakentaminen keskustaan johtavien valtaväylien
varrelle Kehä I:lle saakka on kannatettava idea, mikäli
rakentaminen kohdistuu joutomaalle eikä virkistysalueelle.
Sen
sijaan asukasmäärän lisäämistavoite 260 000 asukkaalla on
epärealistinen. Helsingin asukasmäärä ei kasvanut edes raskaan
lähiörakentamisen aikana noin paljon. Vaarana on kaupungin
viihtyisyyden pilaaminen viheralueita tuhoamalla ja vääriin kohtiin
tiivistämällä. Helsingin asukasmäärä joka tapauksessa kasvaa.
Kaavoituksessa on otettava huomioon, että sen mukana myös viher- ja
virkistysalueiden sekä palvelujen tarve kasvaa.
Vihdoinkin
kaupunkisuunnittelu myöntää, että suuret, yhtenäiset
luontoalueet ja kaupunkimetsät ovat tärkeitä kaupungille ja sen
asukkaille. Ainakin tavoitteena se myönnetään. Kaupunkimetsät ja
vapaat rannat ovat tärkeitä asukkaiden virkistäytymispaikkoja ja
luonnon monimuotoisuuden säilyttäjiä. Metsät
ovat tärkeitä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä hiilen sitojina.
Lisäksi ne puhdistavat ilmaa, toimivat meluesteinä ja ehkäisevät
tulvia sitomalla sadevettä.
Hyvistä
tavoitteista huolimatta yleiskaavassa jatketaan luontoalueiden
nakertamista. Luontoa nakerretaan muun muassa Mustavuoren
valtakunnallisesti arvokkaan kallioalueen eteläosassa, Uutelan
kanavan itäpuolella, Ramsinniemellä ja keskuspuiston reunalla
Hämeenlinnan väylän varrella. Luonnon nakertamisen sijaan
voitaisiin rakentaa rohkeammin ylöspäin liikenteen solmukohdissa.
Luontoalueen
laitaan rakentaminen ei tuhoa luontoa vain rakentamisalueen verran,
vaan ainakin saman verran lisää. Asutuksen laitamille muodostuu ns.
reunavyöhyke, joka ei enää ole aitoa luontoa. Asukkaat kuluttavat
lähiluontoaan joka päivä raskaasti (muun muassa koiria
ulkoiluttamalla). Sen vuoksi arvokkaiden luontokohteiden reunoja ei
saa nakertaa.
Varsinainen
merellisen, monimuotoisen luonnon täystuho on menneillään
Vartiosaaren osayleiskaavassa.
Vartiosaareen ei mahdu enää
alkuperäistä luontoa, jos sinne rakennetaan asunnot 7000
asukkaalle ja lisäksi ns. saaristoraitiotielinja. Raitiotie tuo
rakasta rakentamista myös Ramsinniemeen, koska missään kaupungissa
maailmassa ei raitiotietä rakenneta metsään. Suunnitelma
raitiotien varassa olevasta, saareen eristetystä isosta
asuinalueesta on epärealistinen, joten tiet ja sillat toki
rakennetaan myös autoliikenteelle. Ja se on se luonnon täystuho.
Vaihtoehto
olisi kehittää Vartiosaarta parannetun vesiliikenteen varassa
olevana virkistysalueena. Tällaista vaihtoehtoa ei ole asukkaille
esitelty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti